KESUSASTERAAN MELAYU - SELAMAT TINGGAL EROPAH II

MAKSUD SAJAK
RANGKAP 1
☺ Penyajak berharap agar negara-negara Eropah yang dahulunya menjajah negara lain kini insaf akan perbuatan mereka nilai yang dipegang oleh mereka sebenarnya hanyalah lakonan semata-mata.Mereka juga diingatkan agar tidak merendah-rendahkan negara yang telah dijajah itu sebagai pembelot.Padahal mereka yang memanipulasikan setiap peristiwa yang melakar sejarah itu dengan kekejaman dan penipuan secara bermuka-mukal
RANGKAP 2
☺ Penyajak melihat bahawa negara Eropah kini sedang menanggung sengsara akibat perbuatan mereka yang lalu, namun mereka cuba menyembunyikan masalah yang dihadapi.
RANGKAP 3
☺ Penyajak mendesak negara2 Eropah supaya bercakap benar dengan seluruh dunia tentang perbohongan tang dilakukan oleh mereka sebelum ini.
RANGKAP 4
☺ Segala penindasan,kekejaman dan penipuan yang dilakukan oleh negara2 Eropah ini disedari oleh penyajak dan penyajak akan mengingati peristiwa hitam yang dicipta oleh mereka sampai bila2
TEMA
Bertemakan keamanan sejagat.Penyajak mengharapkan negara2 Eropah tidak lagi menindas negara2 lain kerana mereka sebenarnya lebih banyak melakukan kekejaman pada dunia.Semoga dengan itu sejarah hitam yang pernah berlaku tidak akan berulang lagi dan dunia akan aman  damai.
NADA
Nada patriotisme
PERSOALAN
1.Persoalan kesedaran dengan perkara yang telah dilakukan.Contoh aku harap ingatanmu masih luas untuk menakung sejarah yang kau kuasai dengan darah dan helah.
2.Persoalan kejujuran dalam menjalinkan hubungan sejagat.Contoh sekarang kau harus berkata.
3.Persoalan kekejaman untuk mendapatkan kuasa.Contoh pembakaran rumah di Turki di Jerman.
4.Persoalan penipuan yang dilakukan oleh penyalahgunaan kuasa.Contoh yang kau kuasai dengan darah dan helah.
GAYA BAHASA
 Personafikasi.contoh telinga yang dipekakkan dari jeritan malam.
 Sinkope.contoh kau
CIRI BENTUK PUISI
RA - 5
BA -  2 HINGGA 7
PA -  4 HINGGA 6
SU - 10 HGG 14
RI - RANGKAP 1(abcdec),Rangkap 2(abb)
NILAI
 Nilai keinsafan.Contoh ku harap engkau dapat membaca.
☺ Nilai kejujuran.Contoh sekarang kau harus berkata-kata
 Nilai keberanian.contoh di depan khalayak melontarkan kembali makna lama, pemberianmu
Nilai ketabahan.contoh dimukamu ku lihat luka baru, senyumanmu dibelah seksa
PENGAJARAN
1.Kita mestilah bersikap jujur dalam melakukan sesuatu perkara.(contoh boleh diambil dari nilai)
2.Kita janganlah melakukan kekejaman untuk mendapatkan kuasa.
3.Kita hendaklah mempunyai sifat berani dalam diri.
4.kita mestilah mempunyai sifat tabah mengatasi masalah yang dihadapi.

Ulasan

  1. Hacking sangat mudah kerana ia dilakukan dalam filem yang kita tonton, Hacker benar-benar dapat melakukan semua perkara yang kita lihat, seperti melanggar ke dalam rangkaian untuk mendapatkan akses ke fail tertentu, mencuri fail tersebut, memantau pengguna aktif, memadam fail dan banyak lagi.

                  BAGAIMANA HACKING REALLY WORKS
         Hacking mudah dilakukan dengan menggunakan program tertentu (Virus komputer, Spywares, Trojans, Malwares) untuk mendapatkan akses dan kawalan ke atas πŸ’» dan Cell πŸ“². Program-program ini direka untuk memecahkan pertahanan komputer tanpa pengguna walaupun mengetahui.

                         PERKHIDMATAN TECH COPE
        COPE TECHS adalah sebuah organisasi yang boleh dipercayai dan dihubungi jika anda memerlukan perkhidmatan Hacking. Matlamat kami adalah untuk tidak membantu individu yang mempunyai masalah teknologi dan bukan untuk tujuan Pencurian. Kami menjamin anda sebagai jaminan kerja kami dan tanpa sebab, kerja kami untuk anda terdedah kepada orang lain. Buktikan kerja kami pada masa lalu akan ditunjukkan kepada anda tetapi sila perhatikan bahawa individu yang kami lakukan untuknya tidak akan didedahkan kepada anda.

        PERKHIDMATAN HACKING KAMI BOLEH MENAWARKAN ANDA
    Tidak ada batasan apa yang boleh kami lakukan untuk anda tetapi kami mempunyai sekatan dalam perkara yang boleh kami lakukan. Kerana tidak ada sebab kami akan membantu anda dalam Perompak atau Mencuri sekiranya ada barang dan harta benda lain, sila letakkan dalam fikiran.
        Berikut ialah senarai perkhidmatan yang Diluluskan:
    * Pemantauan Telefon πŸ“± atau Komputer πŸ’» untuk tujuan pemantauan E-mel, Mesej teks, Panggilan telefon, Social Media Chats, jika disangka pasangan anda menipu atau melakukan sesuatu yang tidak baik dengan anda.
    * Pembayaran balik hutang kepada Bank dan Syarikat Pinjaman lain, Ya dengan bantuan pertambangan Bitcoin we kami telah membantu banyak orang membayar hutang.
    * Menukar Gred University untuk pelajar-pelajar, kita boleh membantu dengan ini kerana kita tahu bagaimana belajar keras boleh dan kita semua tahu bahawa tanpa gred individu yang baik adalah terhad kepada jenis pekerjaan yang mereka dapat menjamin. dan banyak lagi.
         Sekiranya anda tidak mencari Perkhidmatan yang anda perlukan untuk bertanya kepada kami dan jika ia tidak melanggar peraturan kami, kami akan membantu anda. Kenalan dibuat hanya melalui e-mel ini membantu kami kekal selamat dan tidak boleh dipercayai.
    Hubungi-:
    copetechs@gmail.com

    BalasPadam
  2. https://mizzidoraunicorn.blogspot.com kunjungi blog saya untuk mendapatkan banyak lagi nota berkaitan sastera spm

    BalasPadam
  3. aslm kak sya ni aisyah tpi sya pakai hp abng sya.kak sya nk tnya mcm mn kakk pndai dlm sastera ni?sbb prtmakali ambil sastera?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam.. Aisyah jangan risau sastera ni senang je..kakak dulu dari kelas sains but pertengah form 4 akak tukar aliran sastera..first thing yang akak buat bila akak dpt buku sastera..akak baca dulu either puisi or cerpen then akak akan senarai list character n characteristics yg ada dlm cerpen tuu cuba faham keseluruhan cerpen tuu n buat sinopsis sendiri.

      Padam
  4. kakk ada tips tk mcm mn nk fham sastera?😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Then for puisi or pantun. Akak akn hafal 5 gaya bahasa dan fhm erti setiap gaya bahasa tsebut dan ingat 5 nilai dalam piusi or pantun tersebut. Sebab knp kena ingat nilai sebab dari nilai kita blh create persoalan n pengajaran..
      Akak doakan adik berjaya..amin😊.

      Padam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KESUSASTERAAN MELAYU TINGKATAN 4 - SEKEPING KARTU KECIL

KESUSASTERAAN MELAYU-SEORANG TUA DI KAKI TAMADUN(PUISI MODEN)

KESUSASTERAAN MELAYU SPM - MENTERJEMAH BAHASA

KESUSASTERAAN MELAYU-CERPEN 000000000

VIRUS DARI LANGIT GLOBAL(KU BENTANG SEHELAI PETA) sastera SPM

SAMPLE ESSAY ABOUT MISSING CHILDREN AND SOLUTION TO OVERCOME THAT ISSUES